انتخابات ,مردم ,اسلامی ,نظام ,انتخاباتی ,سلامت ,انقلاب اسلامی ,قانون اساسی ,جمهوری اسلامی ,سلامت انتخابات ,قانون انتخابات ,مجلس خبرگان رهبری ,م

هرچند باپیروزی انقلاب مشروطه، مردم ایران برای اولین بار توانستند نمایندگانی را برگزینند اما مردمسالاری نیم بند مشروطه با دیکتاتوری رضا خانی که هم افتخار! استبداد وهم فضیلت! وابستگی وسرسپردگی به بیگانه را درخود جمع کرده بود- به خاموشی گرائید. اما با پیروزی انقلاب اسلامی بود که مردم حقیقتا به حساب آمدند و رای آنها بود که نوع حکومت، مدیران وارکان حاکمیت را تعیین میکرد.احساس تملک وتعلق خاطر مردم به نظام جدید واسلامی مولود انقلاب اسلامی میل آنها برای حضور وتاثیر گذاری در انتخابات های گونان را نه صرفا حضوری سیاسی و رفتاری مدنی که تبدیل به وظیفه ای شرعی ودینی میکرد. شاید صحبت از پیوند نظام ومردم از روی مسامحه قابل پذیرش باشد چه آنکه مردم "خود" بخش مهمی از نظام اند و پیوند "خود" با "خود" را فقط میتوان از باب تسامح  پذیرفت. جمهوری اسلامی ایران که بر پایه انقلاب اسلامی استوارگشته اصولا ادامه حیات خود را با تاییدات و حضور مردم درعرصه های مختلف ممکن میداند. حضور مردم در اشکال مختلف من جمله راهپیمایی ها، نمازهای عید و جمعه و مناسبتهای انقلابی و مذهبی وتشییع شهدا و مشارکت در عرصه دفاع نظامی و...و انتخابات های متعدد و متنوع ظهور و بروز می یابد.مردمی بودن نظام البته به معنای عدم وجود ساز و کار و برنامه مشخص در انتخابات نیست.

 برگزاری انتخابات تاسیسی همچون رفراندوم تعیین نوع نظام- تعیین خبرگان قانون اساسی- رفراندوم قانون اساسی- و رفراندوم اصلاحیه قانون اساسی و انتخابات تقنینی که در قالب مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا انجام میگیرد و همچنین انتخابات به منظور تعیین رئیس جمهور و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری اشکال مختلف انتخابات تعریف شده در ساختار نظام جمهوری اسلامی است.

واقعیت آن است که مردم، انتخابات را از خود می دانند و اجرا و نظارت و بازرسی بر آن نیز عملا توسط مردم صورت میگیرد. هیاتهای اجرایی که منتخب معتمدین محلی در هر منطقه و شهراند و هیاتهای نظارت که تضمین کننده سلامت انتخابات اند از میان مومنین متعهد به نظام اسلامی تعیین میشوند. همینطور عوامل اجرایی در شعب اخذ رای  نیز همگی از نیروهای مردمی محله و شهر و روستای محل استقرار شعبه اند که با راهنمای قانون انتخابات و آیین نامه های مربوطه ، آرای مردم را دریافت و به درستی قرائت میکنند. هرچند نمیتوان آئین نامه و حتی قانون انتخابات را بی نقص دانست اما نواقص فنی موجود در آن،  درحدی نیست که سلامت انتخابات را به مخاطره افکند. سلامتی ای  که در همه دوره ها تضمین شده و همه دولتهای مجری انتخابات- با اختلاف در سلیقه سیاسی- تلاش نموده اند انتخابات با سلامت برگزارگردد. پیروزی دکتر احمدی نژاد در انتخاباتی که دولت اصلاحات آن را برگزار میکرد و همچنین پیروزی دکتر روحانی در انتخاباتی که دولت دکتر احمدی نژاد برگزارکننده آن بود خود نشانه و شاهدی است بر برگزاری سالم انتخابات در نُرم مناسب. این سخن بدان معنا نیست که در هیچ انتخاباتی تخلف و تقلبی صورت نگرفته است بلکه ساختار نظام انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران به گونه ای طراحی شده تا امکان  ارتکاب تقلب و تخلف تاثیر گذار، تقریبا منتفی فرض گردد.

 ادعای تقلب در انتخابات ازسوی  کسانی که برگزیده نشده اند  گاه و بیگاه مطرح شده و البته هیچگاه با ادله و استناد قانونی لازم و تاثیرگذار همراه نبوده است.  فتنه سال88 که با بهانه تقلب و با هدف آشوب و کودتا شکل گرفت اوج بد اخلاقی سیاسی در این زمینه است.

اسفند سال جاری دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد که در نوع خود مهم و در جریان سیاسی کشور بسیار تاثیر گذارند. با نگاهی به اظهار نظرهای صورت گرفته فعالان سیاسی و برخی مقامات آنچه متاسفانه به چشم میخورد القای تردید در سلامت انتخابات است، طرح مسائلی ازقبیل شفاف کردن صندوق رای و طراحی پلاستیکی! صندوقها (که سالها قبل صورت گرفته) از سوی روسای قوای مقننه و مجریه، ادعای اثبات نشده وجود پولهای کثیف در انتخابات توسط وزیرکشور و... جدای از آنکه ائتلاف دو طیف سیاسی را آشکار کرد، بیانگر  تلاش برای ایجاد فضایی مبهم و غبار الود به منظور بهره برداریهای بعدی است و همین مواضع کافی است تا  نویسندگان و فعالان سیاسی و گویندگان اعتدال زده ای که خود را در جبهه اعتدال!! جا زده اند نیز به صحنه آمده و برهم خوردن میتینگهایی که در برخی نقاط اصلا موضوعیت ندارد را نشانه ای بر تقلب و تخلف بدانند!

این قلم براین باور نیست که در هیچ انتخاباتی تقلب و بویژه تخلف صورت نمیگیرد اما آیا خالی کردن دل مردم و ترویج روحیه یاس و نا امیدی نسبت به انتخابات و تشکیک در سلامت انتخاباتی که خود آقایان نیز از دل همین صندوقها انتخاب شده اند  و در انتخابات پیش رو نیز باید بر اجرای قانون و زمینه سازی برای حضور گسترده مردم تاکید داشته باشند– نشانه تدبیر است؟ یا ترویج امید درمیان مردم؟!

مرجع وب فارسی

اخبارجدید

رودبارنیوز

*وبلاگ بیان

منبع اصلی مطلب : بــیـــــــان
برچسب ها : انتخابات ,مردم ,اسلامی ,نظام ,انتخاباتی ,سلامت ,انقلاب اسلامی ,قانون اساسی ,جمهوری اسلامی ,سلامت انتخابات ,قانون انتخابات ,مجلس خبرگان رهبری ,م
اشتراک گذاری: این صفحه را به اشتراک بگذارید

سایت : تشکیک درسلامت انتخابات؛ تدبیر یا امید؟